کاربرد کپسول آتش نشانی بیوورسال در اطفا حریق

کاربرد کپسول آتش نشانی بیوورسال
زمان مطالعه: 4 دقیقه

کپسول آتش نشانی بیوورسال، حاوی مواد بیوورسال (قوی‌ترین ماده اطفایی دنیا) است. کپسول‌های بیوورسال یکی از جدیدترین انواع کپسول‌های آتش نشانی هستند. باید بدانید که کپسول آتش‌نشانی بیوورسال در موارد مختلفی به کار برده می‌شود. از جمله کاربرد کپسول آتش نشانی بیوورسال می‌توان به اطفا حریق خودرو، اطفا حریق جنگل و … اشاره کرد. با ما همراه باشید تا به بررسی کاربردهای کپسول آتش نشانی بیوورسال و چگونگی اطفا حریق با این کپسول محبوب بپردازیم.

کپسول آتش‌نشانی بیوورسال چیست؟

قبل از بررسی کاربردهای کپسول آتش نشانی بیوورسال، لازم است که با ماهیت این کپسول آشنا شویم. کپسول بیوورسال (Bioversal) در واقع یک کپسول بسیار مدرن اطفا حریق است که با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های روز تولید می‌شود. باید بدانید که این کپسول دارای قابلیت‌های عملیات بسیار عالی است که در مهار آتش‌های داری حجم زیاد کاربرد دارد.

یکی از قابلیت‌های منحصربه‌فرد کپسول آتش‌نشانی بیوورسال، محصور کردن هیدروکربن است. این قابلیت باعث می‌شود که پس از اطفا حریق، بخش‌ها مهار شده دوباره شعله‌ور نشوند. باید اشاره کرد که در ساخت و تولید کپسول‌های آتش‌نشانی از متریال‌های شیمیایی استفاده می‌شود؛ اما کپسول آتش‌نشانی بیوورسال از متریال‌های ساخته شده که به محیط زیست آسیب نمی‌زند.

مزایا کپسول آتش‌نشانی بیوورسال

مزایای کپسول آتش نشانی بیوورسال

کپسول آتش‌نشانی بیوورسال به غیر از کاربردهای زیادی که دارد، دارای مزایای بی‌شماری است. به طور کلی با توجه به مزایای این تجهیز، کاربردهای کپسول آتش نشانی بیوورسال طیف گسترده‌ای دارد. همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، یکی از قابلیت‌های کپسول بیوورسال این است که هیدروکربن را محصور کرده و از اشتعال دوباره آتش جلوگیری می‌کند. به غیر از این قابلیت، کپسول بیوورسال قابلیت‌های دیگری نیز دارد که آن را به یک تجهیز بسیار کاربردی تبدیل می‌کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب بهترین مارک خاموش کننده

از جمله مزایای کپسول آتش‌نشانی بیوورسال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت بالا در خاموش کردن آتش
  • عدم آسیب به محیط زیست
  • بی‌ضرر بودن و عدم خورندگی محتویات کپسول
  • قیمت خرید مناسب

سرعت بالا در خاموش کردن آتش

به طور کلی عملیات اطفا حریق باید با سرعت بالایی انجام شود تا به این ترتیب خسارات احتمالی به حداقل برسد. کپسول آتش‌نشانی بیوورسال توانایی اطفا حریق با حجم گسترده در کوتاه‌ترین زمان را دارد. از همین رو کاربردهای کپسول آتش نشانی بیوورسال زیاد است و خسارات ناشی از آتش‌سوزی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد

عدم آسیب به محیط زیست

محتویات داخل کپسول‌های آتش‌نشانی از مواد شیمیایی و سمی تولید می‌شوند که می‌توانند تهدید بسیار بزرگی برای محیط زیست باشند. کپسول‌های بیوورسال این‌گونه نیستند؛ چرا که محتویات سمی ندارد و آسیبی به محیط زیست نمی‌زند

بی‌ضرر بودن و عدم خورندگی محتویات کپسول

محتویات کپسول‌های آتش‌نشانی ممکن است پس از ریخته شدن روی وسایل و سطوح مختلف، باعث خورده شدن و پوسیدگی آن‌ها شود. کپسول آتش نشانی بیوورسال محتویات خورنده ندارد؛ از همین رو پس از استفاده از آن لازم نیست که وسایل در معرض محتویات کپسول را تعمیر یا تعویض کنید. از سوی دیگر طول عمر کپسول نیز افزایش می‌یابد

قیمت خرید مناسب

در مجموع استفاده از تجهیزات اطفا حریق امری ضروری است؛ اما خرید آن‌ها به دلیل هزینه بالا می‌تواند دشوار باشد. اما جای نگرانی نیست؛ چرا که کپسول بیوورسال از نظر هزینه خرید بسیار مقرون‌به‌صرفه است و به‌راحتی می‌توان آن را تهیه کرد

انواع کپسول آتش‌نشانی بیوورسال

انواع کپسول آتش نشانی بیوورسال

برای اینکه بهتر بتوانیم کاربردهای کپسول آتش نشانی بیوورسال را بشناسیم، لازم است که با انواع این کپسول و محتویات داخل آن آشنا شویم. کپسول آتش‌نشانی بیوورسال انواع متعددی دارد که هر کدام دارای محتویات داخلی متفاوتی است. از سوی دیگر کاربردهای کپسول آتش نشانی بیوورسال در هر نوع می‌تواند متفاوت باشد.

از جمله انواع کپسول آتش‌نشانی بیوورسال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کپسول PII 6L: این نوع کپسول بیوورسال در اطفا حریق ناشی از مواد قابل اشتعال مایع و جامد، روغن‌ها و چربی‌ها کاربرد بسیار زیادی دارد. باید بدانید که این نوع کپسول حاوی شش لیتر کف، براکت و مانومتر است. از این کپسول در مکان‌هایی مانند نانوایی‌ها، مراکز پذیرایی، آشپزخانه‌ها، غذاخوری‌ها، موتورخانه‌ها و موارد دیگر استفاده می‌شود
  • کپسول PII 2L: این کپسول درست مانند کپسول قبلی است؛ با این تفاوت که حجم محتویات آن کمتر و در حدود دو لیتر است
  • کپسول PII 9L: این نوع کپسول در اطفا حریق چوب، پارچه و کاغذ کاربرد دارد. البته نمی‌توان از این کپسول در زمان وقع حریق در لوازم برقی و فلزات استفاده کرد. چرا که محتویات داخل این کپسول شامل 9 لیتر آب به همراه براکت و مانومتر می‌شود. کاربردهای کپسول آتش نشانی بیوورسال PII 9L در فضاهای باز، سالن‌های تولیدی، ساختمان‌های مسکونی، کارگاه‌ها و کامیون‌ها بیشتر است

کاربردهای کپسول آتش نشانی بیوورسال

از گذشته تا به امروز آتش‌سوزی به‌عنوان یک حادثه بسیار مرگبار و خطرناک شناخته شده است. به طور کلی آتش‌سوزی در هر مکان یا وسیله‌ای ممکن است رخ دهد. به عنوان مثال در یک کارگاه تولیدی یا حتی تایرها یا باتری خودروها امکان آتش‌سوزی وجود دارد. بنابراین وجود تجهیزات آتش‌نشانی در هر مکانی امری ضروری است. کپسول آتش‌نشانی بیوورسال کاربردهای بسیار زیادی دارد. با توجه به قابلیت‌های کپسول بیوورسال، می‌توان از این تجهیز در مقابله با آتش‌سوزی‌های عظیم استفاده کرد.

از جمله کاربردهای کپسول آتش نشانی بیوورسال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آتش‌سوزی خودروها
  • آتش‌سوزی در ساختمان‌ها
  • آتش‌سوزی جنگل‌ها
  • آتش‌سوزی در ساختمان‌های صنعتی

کاربردهای کپسول آتش نشانی بیوورسال در آتش‌سوزی خودروها

آتش‌سوزی خودروها و سایر وسایل نقلیه از رایج‌ترین حوادث آتش‌سوزی به شمار می‌رود. از همین رو این حوادث از کاربردهای کپسول آتش نشانی بیوورسال هستند. ادامه‌دار شدن آتش‌سوزی در موتور یا کابین خودرو یا هر وسیله نقلیه دیگر احتمال انفجار را افزایش می‌دهد. بنابراین لازم است که با این نوع آتش‌سوزی به‌سرعت مقابله شده و در کمترین زمان ممکن آتش خاموش شود. با توجه به سرعت بسیار بالای کپسول آتش‌نشانی بیوورسال در خاموش کردن آتش، این تجهیز گزینه‌ای ایده‌آل برای مقابله با چنین حادثه‌ای به شمار می‌رود.

اطفا حریق در ساختمان‌ها با کپسول آتش‌نشانی بیوورسال

در بیشتر مواقع زمانی که نام آتش‌سوزی به گوش می‌رسد، آتش گرفتن ساختمان‌ها اولین چیزی است که هر فرد به آن فکر می‌کند. آتش‌سوزی ساختمان‌ها ممکن است باعث تخریب ساختمان شده و خسارات زیادی را به بار آورد. از همین رو این حادثه از مرگبارترین و خطرناک‌ترین انواع آتش‌سوزی به شمار می‌رود. با توجه به کاربردهای کپسول آتش نشانی بیوورسال در آتش‌سوزی‌های عظیم، این تجهیز گزینه‌ای ایده‌آل برای اطفا حریق در ساختمان‌ها است.

مقابله با آتش‌سوزی در جنگل‌ها با استفاده از کپسول بیوورسال

در سال‌های گذشته گرمایش زمین و سوراخ شدن لایه اوزون باعث افزایش میزان آتش‌سوزی در جنگل‌ها شده‌اند. از همین رو آتش‌سوزی جنگل‌ها به یکی از رایج‌ترین حوادث آتش‌سوزی در سال‌های گذشته تبدیل شده است. باید بدانید که یکی از کاربردهای کپسول آتش نشانی بیوورسال، مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها به شمار می‌رود. همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، محتویات داخل کپسول آتش‌نشانی بیوورسال به محیط زیست آسیب وارد نمی‌کنند. بنابراین این تجهیز گزینه‌ای ایده‌آل برای مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها خواهد بود. جالب است بدانید که محتویات داخل کپسول بیوورسال نه‌تنها به محیط زیست آسیب نمی‌زند، بلکه به بازسازی آن نیز کمک خواهد کرد.

کاربردهای کپسول بیوورسال در اطفا حریق ساختمان‌های صنعتی

ساختمان‌های صنعتی به دلیل استفاده از مواد شیمیایی اشتعال‌زا و وسایل برقی مختلف در معرض خطر بسیار بالای آتش‌سوزی قرار دارند. بنابراین احتمال آتش‌سوزی در این مکان‌ها بسیار بالا است؛ از همین رو حتما باید تجهیزات مقابله با آتش‌سوزی و اطفا حریق در این مکان‌ها موجود باشند. یکی دیگر از کاربردهای کپسول آتش نشانی بیوورسال مقابله با آتش‌سوزی‌های داخل ساختمان‌های صنعتی است.

به طور کلی ادامه‌دار شدن آتش‌سوزی در ساختمان‌های صنعتی خسارات مالی و جانی بسیار زیادی را به بار می‌آورد. بنابراین باید از تجهیزاتی برای مقابله با آتش‌سوزی استفاده شود که در مدت‌ زمان کوتاهی بتوان عملیات اطفا حریق را انجام داد. در این زمینه کپسول آتش‌نشانی بیوورسال گزینه‌ای عالی به شمار می‌رود؛ چرا که این تجهیز سرعت بالایی در اطفا حریق دارد.

بیشتر بخوانید: کپسول آتش نشانی فوم چیست؟

عملکرد بیوورسال در اطفا حریق

اکنون که با کاربردهای کپسول آتش‌نشانی بیوورسال آشنا شدیم، لازم است که به بررسی روش عملکرد بیوورسال بپردازیم. باید بدانید که این تجهیز در چهار مرحله با اطفا حریق مقابله می‌کند. ابتدا این کپسول با پاشیدن محتویات خود روی آتش، لایه‌ای ضخیم و غیر سمی روی آن ایجاد می‌کند. به این ترتیب راه نفوذ اکسیژن به آتش را مسدود می‌کند.

در مرحله دوم این تجهیز با کاهش مقاومت آب با استفاده از محتویات خود، باعث سرد شدن آب می‌شود. به این ترتیب آب سرد حرارت آتش را کاهش می‌دهد. در مرحله سوم کپسول بیوورسال عناصر سوخت را از بین می‌برد تا به این صورت خاصیت اشتعال‌زایی آن‌ها از بین رفته و آتش‌سوزی متوقف شود. نهایتا این تجهیز کاربردی تمام گازهای باقی‌مانده و نسوخته را جذب کرده و به فرایند آتش‌سوزی خاتمه می‌دهد.

نتیجه گیری:

آگاهی از کاربردهای کپسول آتش نشانی بیوورسال این امکان را می‌دهد که بتوان با هر نوع آتش‌سوزی در سریع‌ترین زمان ممکن مقابله کرد. این تجهیز بسیار کاربردی قابلیت‌هایی مانند عدم آسیب به محیط زیست و سرعت بالا در خاموش کردن آتش دارد. از همین رو کپسول آتش‌نشانی بیوورسال یک تجهیز ایده‌آل برای اطفا حریق به شمار می‌رود.

سوالات متداول کاربرد کپسول آتش نشانی بیوورسال

کاربرد کپسول آتش نشانی بیوورسال چیست؟

کپسول بیوورسال در تامین ایمنی صنایع و ساختمان های مسکونی و تجاری و … کاربرد دارد.

آیا می‌توان از کپسول بیوورسال در خودرو استفاده کرد؟

بله. کپسول 2 لیتری بیوورسال و اسپری بیوورسال برای استفاده در خودرو مناسب هستند.

پست قبلی

کپسول آب و گاز چیست؟ (مزایا + کاربرد + نکات مهم)

پست بعدی

کپسول آتش نشانی بیوورسال چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *