آشنایی با پودر خاموش کننده ABC

پودر خاموش کننده ABC
زمان مطالعه: 4 دقیقه

یکی از انواع پودرهای خاموش‌کننده، پودر خاموش کننده ABC است. این پودر خاموش کننده در دسته پودرهای آتش نشانی شیمیایی قرار می‌گیرد که می‌توان از آن برای اطفا سه نوع کلاس آتش سوزی A، B و C استفاده کرد. به طور کلی، این پودرهای از موادی مانند سولفات آمونیوم و مواد فعال مونو آمونیوم ساخته می‌شوند. توجه داشته باشید که با توجه به میزان مونو آمونیوم داخل آن‌ها، می‌توان این پودرها را به درجات مختلفی مانند ABC 30 و ABC 40 تقسیم کرد. به طور کلی، می‌توان گفت که پو‌در خامو‌ش کنند‌ه ‌ABC بسیار کاربردی است و در انواع فضاهای داخلی و خارجی می‌توان از آن برای اطفا حریق استفاده کرد. در ادامه با مزایا، مواد تشکیل دهنده و عملکرد پودر خاموش کننده ABC آشنا می‌شوید.

انواع پودر خاموش کننده داخل کپسول آتش نشانی

انواع پودر خاموش کننده داخل کپسول آتش نشانی

به طور کلی، می‌توان گفت که پودرهای خاموش کننده آتش را می‌توان به سه کلاس تقسیم کرد که از جمله آن‌ها، ABC، BC و D هستند. پودرهای خاموش کنده کلاس ABC، پودرهای آتش نشانی خشک شیمایی هستند. در حالی که پودرهای BC شاید از نظر ظاهری بیشتری به ABC باشند، اما در عملکرد، مخصوص مایعات و گازهای قابل اشتعال هستند. پودرهای BC معمولی از مواد ریز شیمایی جامد مانند بی‌کربنات سدیم، بی‌کربنات پتاسیم، سولفات پتاسیم و بی‌کربنات پتاسیم با بنیان اوره ساخته می‌شوند.

نوع دیگری از پودرهای خاموش کننده در بازار وجود دارد که به آن‌ها، پودر کلاس D گفته می‌شود. این پودرها برای فلزات قابل اشتعال که در کلاس D قرار می‌گیرند، قابل استفاده هستند. لازم به ذکر است که این پودرها معمولا از نمک‌های سدیم و پتاسیم ساخته می‌شوند.

برای آشنایی بیشتر با کپسول‌های آتش نشانی پودر و گاز مقاله زیر را مطالعه کنید.

پو‌در خامو‌ش کنند‌ه ‌ABC چیست؟

زمانی که می‌خواهید برای اطفا حریق و مهار آتش اقدام کنید، باید به به نوع آتش‌سوزی توجه داشته باشید و متناسب با آن برای خاموش کردن آتش اقدام کنید. یکی از انواع کپسول‌های پودری برای مهار آتش، کپسول پودری خاموش کننده ABC است که می‌تواند از آن برای مواد جامد، مایعات و گازهای قابل اشتعال استفاده کرد.

در حال حاضر پودرهای خاموش کننده دیگری هم مانند BC در بازار وجود دارند. اما این سوال مطرح می‌شود که این پودرها چه تفاوتی با هم دارند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم پودرهای ABC برای از نظر نوع کلاس آتش‌سوزی، با پودرهای دیگر تفاوت دارند که پیش‌تر به این موضوع اشاره شد.

مواد تشکیل دهنده پو‌در خامو‌ش کنند‌ه ‌ABC

به طور کلی، می‌توان گفت که عنصر اصلی تشکیل دهنده پودر خاموش کننده ABC پودر مونو آمونیوم فسفات است. این ماده نسبت به پتاسیم و بی‌کربنات سدیم، میزان جذب رطوبت پایین‌تری دارد. به همین خاطر، به هیچ عنوان به کلوخ تبدیل نمی‌شود و نسبت به این مواد طول عمر بالاتری هم دارد.

همان‌طور که در ابتدای مطلب هم به این موضوع اشاره شد، در کنار مونو آمونیوم فسفات یا MAP، از سولفات سدیم هم در پودر خاموش کننده ABC استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که این نوع پودرها با درجه MAP متفاوتی در بازار عرضه می‌شوند که میزان MAP می‌توان در قیمت آن‌ها تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، قیمت پودر ABC 30 به مراتب بیشتر از پودر ABC 50  است. از نظر عملکردی هم هرچقدر که میزان MAP در پودر بیشتر بازار، کارایی آن بیشتر خواهد بود.

کاربرد پودر خاموش کننده ABC

کاربرد پودر خاموش کننده ABC

همان‌طور که از نام آن مشخص است، پو‌در خامو‌ش کنند‌ه ‌ABC توانایی اطفای حریق سه نوع آتش‌سوزی را دارد. اولین کلاس، کلاس A است. به این معنی که از این پودر می‌توانید برای مهار آتش‌سوزی ناشی از مواد قابل اشتعال معمولی یا همان جامدات استفاده کنید.

کلاس بعدی مربوط به پو‌در خامو‌ش کنند‌ه ‌ABC، کلاس B است. در این کلاس، مایعات قابل اشتعالی مانند بنزین و رنگ‌های روغن قرار می‌گیرند و به این معنی است که پودر خاموش کننده ABC توانایی مهار آن‌ها را دارد. در نهایت، کلاس وجود دارد که مربوط به آتش‌سوزی‌های ناشی از انرژی و تجهیزات برقی است.

ویژگی‌های کپسول پودر خاموش کننده ABC

ویژگی های کپسول پودر خاموش کننده ABC

به طور کلی، می‌توان گفت که پودر خاموش کننده ABC معمولا از سیلندر یکپارچه و مقاوم ساخته می‌شود. همچنین فشار ترکیدگی آن هم در حدود 30 تا 85 بار بالاتر از حد استاندارد است. در عین حال، برای کپسول‌های ABC هم شیر تخلیه برنجی با مقاومت و طول عمر زیاد استفاده شده است.

کپسول پو‌در خامو‌ش کنند‌ه ‌ABC قابلیت نصب و استفاده روی دیوار را دارد. در عین حال، برای سهولت استفاده برای این کپسول‌ها از شلنگ تخلیه منعطف و مقاوم هم استفاده می‌شود. تمام این موارد دست به دست هم داده‌اند تا کپسول پو‌در خامو‌ش کنند‌ه ‌ABC به یکی از محبوب‌ترین و البته بهترین کپسول‌های پودری در بازار تبدیل شود.

مزایا پودر خاموش کننده ABC

همانطور که پیشتر توضیح دادیم، پودر ABC یکی از انواع پودرهای خاموش کننده است که برای مهار سه نوع کلاس آتش‌سوزی A، B و C قابل استفاده است. مهم‌ترین مزایای استفاده از این پودر عبارتند از: عدم بازگشت‌پذیری آتش بعد اطفا، دمای ذوب بالا و سهولت استفاده. شما می‌توانید کپسول‌های پودر خاموش کننده ABC را با میزان MAP یا مونو آمونیوم فسفات متناسب با نیاز خود خریداری کنید. البته باید به این نکته اشاره کنیم که هر چقدر میزان این ماده در پودر و کپسول بیشتر باشد، کارایی کپسول بیشتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع کپسول آتش نشانی در بیمارستان

عملکرد پو‌در خامو‌ش کنند‌ه ‌ABC

همان‌طور که پیش‌تر هم به این نکته اشاره کردیم، پودر خاموش کننده ABC از پودر مونو آمونیوم فسفات ساخته شده است. به لطف استفاده از این ماده، پودر خاموش کننده ABC دمای ذوب بسیار بالا و توانایی تحمل گرما را تا دمای 200 درجه دارد. همین موضوع باعث می‌شود تا بتواند به راحتی آتش ایجاد شده را مهار کند.

بیشتر بخوانید:تجهیزات حفاظت فردی PPE چیست؟

آموزش استفاده از پودر خاموش کننده ABC

آموزش استفاده از پودر خاموش کننده ABC

اگر قصد استفاده از کپسول حاوی پودر خاموش کننده ABC را دارید، باید با ابتدا و قبل از استفاده، مطمئن شوید که کپسول پر می‌باشد و سنجاق ایمنی آن خم نشده است. در ادامه، باید با حفظ فاصله ایمن از حریق بنشینید و سنجاق ایمنی را جدا کنید. انجام این کار باعث شکستن مهر و موم کپسول می‌شود. سپس باید متناسب با شرایط و نوع آتش‌سوزی، کپسول را به سمت حریق بگیرید.

برای مواد جامد، بهتر است شلنگ کپسول پو‌در خامو‌ش کنند‌ه ‌ABC به سمت پایه‌های شعله‌ها قرار بگیرد و سراسر منطقه آتش حرکت کند. اما برای مایع‌های در حال جریان، باید شلنگ را به سمت پایه آتش بگریید و به سمت بالا حرکت بدهید تا شعله‌ها خاموش شوند. اما اگر حریق مربوط به تجهیزات الکتریکی است، ابتدا باید برق را قطع کنید و سپس به صورت مستقیم شلنگ را رو به آتش بگیرید.

برای استفاده از پو‌در خامو‌ش کنند‌ه ‌ABC، لازم است که اهرم آن را به آرمی فشار دهید تا کپسول ترکیب پودر و گاز را تخلیه کند. هرچقدر که شدت آتش کمتر می‌شود، باید به آرامی به حریق نزدیک‌تر شوید. توجه داشته باشید که تا زمانی باید این کار را انجام دهید که مطمئن شوید آتش خاموش شده است. چرا که در برخی مواقع، حتی بعد از خاموشی هم امکان ایجاد احتراق مجدد وجود دارد.

بیشتر بخوانید: کپسول آتش نشانی مناسب خودرو

آیا پو‌در خامو‌ش کنند‌ه ‌ABC سمی است؟

آیا پودر خاموش کننده ABC سمی ست؟

یکی از سوالاتی که درباره پودرهای خاموش‌کننده و مخصوصا پودر خاموش کننده ABC مطرح می‌شود این است که آیا این پودر سمی است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم به طور کلی، پودر خاموش کننده ABC در دسته‌بندی پودرهای غیر سمی قرار می‌گیرد، اما ممکن است برای افرادی که دارای پوست حساسی هستند، باعث تحریک پوست می‌شود. البته این موضوع بستگی به نوع پودر، مواد تشکیل دهنده آن، تاریخ انقضا و برند تولیدکننده آن هم دارد.

کپسول آتش نشانی بیوورسال، حاوی قوی‌ترین ماده اطفایی جهان است. این کپسول برخلاف سایر کپسول‌های آتش نشانی برای انسان و محیط زیست غیرسمی بوده و در سریع‌ترین زمان ممکن آتش را خاموش می‌کند. برای آشنایی با بیوورسال و خرید این کپسول آتش نشانی کلیک کنید.

مقایسه پودر خاموش کننده ABC و پودر BC

در بسیاری از مواقع، افرادی که به دنبال خرید پودر خاموش کننده هستند، این سوال را از خود می‌پرسند که چه تفاوت‌هایی میان پودر ABC و BC وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که این پودرها از چندین جهت مانند قدرت خاموش کنندگی، قدرت نفوذ و بازگشت آتش بعد از اطفا، جذب رطوبت و کلوخگی، دمای ذوب، روش استفاده، میزان رسانایی الکتریکی و خوردگی با هم تفاوت دارند.

از نظر دمای ذوب پودر، باید بگوییم که مونو آمونیوم فسفات که در پو‌در خامو‌ش کنند‌ه ‌ABC استفاده شده است، توانایی تحمل گرما را تا 180 الی 200 درجه دارد. اما در پودرهایی از سدیم بی‌کربنات ساخته شده‌اند، دمای ذوب 270 درجه و برای پتاسیم بی‌کربنات 100 درجه است.

بیشتر بخوانید: آموزش تشخیص کپسول آتش نشانی اصل و بدل

از نظر میزان بازگشت‌پذیری آتش بعد از اطفا، باید بگوییم که پو‌در خامو‌ش کنند‌ه ‌ABC معمولا با مشکل بازگشت‌پذیری مواجه نمی‌شود که این مربوط به استفاده از متریال متفاوت در آن می‌شود. اما یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کپسول‌های BC، بازگشت‌پذیری حریق است. البته این مشکل تنها در مواقعی رخ می‌دهد که میزان بی‌کربنات پتاسیم کمتر از بی‌کربنات سدیم باشد. با این حال، توصیه می‌کنیم در صورت تمایل به خرید کپسول پودری خاموش کننده، به سراغ پودر خاموش کننده ABC بروید.

نتیجه گیری:

در این مقاله با پودر خاموش کننده ABC آشنا شدید و همچنین تمامی نکات مربوط به آن را مطالعه کردید. همانطور که در مقاله خواندید، پودر آتش نشانی ABC، آتش گروه‌های مربوطه را خاموش می‌کند و قدرت اطفایی بالایی دارد. تدبیر، تولید کننده انواع کپسول آتش نشانی اعم از پودر و گاز و …، باکیفیت‌ترین کپسول پودر و گاز ایران را تولید می‌کند. اگر به دنبال خرید کپسول آتش نشانی برای افزایش ایمنی زندگی خود هستید، بهتر است قبل از اقدام به خرید کپسول آتش نشانی، از مشاوران تدبیر راهنمایی بگیرید.

سوالات متداول پودر خاموش کننده ABC

پودر خاموش کننده ABC چیست؟

پودر خاموش کننده ABC، همانطور که از نامش پیداست، آتش گروه A، B و C را خاموش می‌کند. از این پودر در کپسول آتش نشانی پودر و گاز استفاده می‌شود.

آیا پو‌در خامو‌ش کنند‌ه ‌ABC سمی است؟

پودر خاموش کننده ABC، غیر سمی است اما استفاده از این پودر در فضای بسته ممکن است خطر آفرین باشد و برخورد پودر با پوست ممکن است در برخی افراد حساسیت پوستی ایجاد کند.

پست قبلی

سیستم اسپرینکلر چیست؟

پست بعدی

کپسول آب و گاز چیست؟ (مزایا + کاربرد + نکات مهم)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *